Sensoplastyka®

Zajęcia dla niemowląt, dzieci, młodzieży, dorosłych.

Sensoplastyka® to marka zajęć rozwojowych, których celem jest wspieranie rozwoju kompetencji intra oraz interpersonalnych poprzez odpowiednie przygotowanie przestrzeni oraz oparcie procesu twórczego na podejściu coachingowym.

Posłuchaj wywiadu o Sensoplastyka® dla Meloradio

Korzyści zajęć

  • Budowanie świadomości ciała i przestrzeni
  • Stymulowanie receptorów (dotyk, wzrok, zapach, słuch) – wpływanie na rozwój połączeń nerwowych w mózgu
  • poprawa neurogenezy 
  • usprawnienie ruchowe (przygotowanie do nauki chodzenia w przypadku niemowląt)
  • wpływanie na rozwój mowy (ośrodki w mózgu odpowiedzialne za mowę są usytuowane blisko ośrodków odpowiadających za małą motorykę – czyli pracę dłoni)
  • wspieranie rozwoju zmysłów
  • uwalnianie naturalnej ekspresji twórczej
  • pogłębienie kontaktu emocjonalnego z dziećmi – budowanie poczucie bezpieczeństwa (wspólne działanie)
  • czerpanie satysfakcji z kreatywnego działania
  • elastyczne podejście do zmian
  • wzmacnianie wiary we własne możliwości

Na czym polegają zajęcia Sensoplastyka® ?

Na zajęciach spotykamy się w zabezpieczonej folią sali z wydzielonym miejscem dla rodziców, którzy mogą obserwować co dzieje się w strefie zajęć lub wejść do strefy zajęć razem z dzieckiem. Na folię wchodzimy na boso lub w skarpetkach. Konieczne jest ubranie na przebranie, gdyż dzieci mogą być całe brudne. Wyjście ze strefy zajęć jest jednorazowe tzn. jeśli dziecko chce wyjść z folii kończy zajęcia, nie ma wchodzenia i wychodzenia ze strefy “brudnej”.

  • pracujemy na zasobach, które są wyłożone (mąka ziemniaczana, groch, kolorowa woda, kasza itd.)
  • materiały dostosowane do grupy wiekowej

Zajęcia Sensoplastyka® to czas skupienia wewnętrznego, chwila uważności, bycia ze sobą, co wiąże się z pojawieniem się w głowie myśli, pytań 🧠💭
Dajemy możliwość zaistnieć temu wewnętrznemu obszarowi.

Na zajęciach Sensoplastyka®️ dajemy przestrzeń i możliwość do SAMODZIELNEGO decydowania, wyboru narzędzi i ulubionych materiałów, a przede wszystkim dajemy C Z A S – to znaczy, że na pierwszych zajęciach wiele dzieci zanim przystąpi do DZIAŁANIA, musi się PRZYJRZEĆ (co tu się robi?) POCZUĆ BEZPIECZNIE ( Czy mogę rozsypywać? Czy mogę dotykać?) OSIĄGNĄĆ GOTOWOŚĆ do działania (dla każdego dziecka to inny czas – jednym wystarczy parę minut, innym pół godziny) a bardzo ważnym i wspierającym czynnikiem jest OBECNOŚĆ rodzica/ opiekuna, który NIE GADA (nie komentuje aktywności dziecka, nie sugeruje, nie opowiada, nie nazywa – jest obecny i powstrzymuje się od mówienia, chyba, że dziecko o coś spyta)
OBECNOŚĆ, nie GADANIE.

Przeczytaj co dzieje się na zajęciach Sensoplastyka®

W uważnym i indywidualnym podejściu do pracy z dziećmi dajemy najwyższej miary skarb – uwagę, szacunek, respektowanie granic, zaufanie.
Jeśli dzieci bedą wyposażane w te kompetencje stale, na codzień, to w przyszłości ich emocjonalna inteligencja pozwoli im obronić się przed manipulacją, krzywdą, problemami.
W połączeniu z merytoryczną nauką, sumiennością i starannością to przepis na dobre życie.

Kadr z zajęć Sensoplastyka® prowadząca Agnieszka Kowalczyk


Na zdjęciu powyżej widać dwoje dzieci i kałużę kolorowej wody, a w niej pływające pestki dyni – chopiec otwarty na bodźce, odważny, którego granice sensoryczne są bardzo szerokie, który nie ma problemu z uczuciem mokrego, klejącego, drapiącego, dziwnych kształtów i mocnych kolorów. Dziewczynka ostrożna i niechętna do odczuwania wszelkich faktur.
Chłopiec intesywnie korzysta z zasobów roznosząc je, obsypując mamę i przy okazji inne dzieci – ale granice innych nie są i nie muszą być takie, jak jego – ta dziewczynka ma granice sensoryczne bardzo wąskie – kropla wody powoduje wyjście z przestrzeni zajęć. Granice chłopca są nieporównywalnie szersze.

Jakie wnioski?

Wrażliwość sensoryczna każdego człowieka jest inna.

Każde dziecko w swoim własnym tempie nabiera swobody i wiekszej wytrzymałości na bodźce sensoryczne.

Jak dziewczynka i chłopiec mają sie zrozumieć, jak dogadać?
Chopiec musi nauczyć się, że konieczne jest poznanie granic innych, a nie przyjmować za pewnik, że każdy lubi to co on.
Dziewczynka musi przekonać się, że warto się bardziej otworzyć i spróbować dotknąć tego, co wydaje się straszne i niemiłe. Dziewczynka potrzebuje czasu.

Oboje, chłopiec i dziewczynka potrzebują wielokrotnie ĆWICZYĆ to w praktyce.

Na zajęciach Sensoplastyka rodzice uczą się osobistego języka, rozpoczynają proces poznawania też swoich granic w przestrzeni składającej się z kolorów, faktur i zapachów (a ze zmieniajacym sie dzieckiem to ciągła nauka)


Zajecia Sensoplastyka®️ wspierają dobry rozwój dzieci 💛

Certyfikat